Honda Civic to samochód osobowy zakwalifikowany do klasy kompaktowej, produkowany od 1972 roku. Trzeba przyznać, że to prawdziwy rekordzista w aspekcie generacji. Przez niemal 50 lat produkcji pojazd doczekał się aż dziesięciu generacji, zyskując tym samym także wielu miłośników. Japońska marka to mocny gracz na światowym rynku motoryzacyjnym, a wszystko za sprawą innowacyjnych narzędzi i nowoczesnych rozwiązań. Jesteś ciekaw jak przedstawia się historia kultowej Hondy Civic? Chcesz wiedzieć co dokładnie zmieniło się w niej na przestrzeni lat? Zastanawiasz się czy warto zainwestować w samochód najnowszej generacji? Jeśli odpowiedziałeś „tak” przynajmniej jeden raz, to znaczy, że dobrze trafiłeś! W tym artykule odpowiemy na wszelkie nurtujące Cię pytania i przedstawimy genezę legendarnej Hondy Civic.

Pierwsza generacja Hondy Civic

Pierwsza odsłona Hondy Civic została zaprezentowana w roku 1972 jako następca modeli N360 i N600. Projektem pojazdu zajął się Yoshio Nakamura i stworzył on samochód z możliwością wyboru skrzyni biegów: manualną oraz automatyczną. To okazało się być strzałem w dziesiątkę. Honda Civic została wtedy bowiem wyróżniona w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1974 – omawiany przez nas model zajął trzecie miejsce, stając na podium wraz z Mercedesem 450S i Fiatem X1/9. Jak na tamte lata Honda Civic I była prawdziwym synonimem nowoczesności – stosunkowo delikatne kontury, modne reflektory i nowoczesny wygląd wewnętrzny sprawiały, że było to wymarzone auto niemal każdego kierowcy.

Honda Civic II – Siedem lat później – Rok 1979

Na nową odsłonę Hondy Civic nie trzeba było długo czekać. Minęło zaledwie siedem lat, a następczyni została zaprezentowana w dwóch wersjach wyposażeniowych:

  • S
  • RS

Wizualnie samochód nie różnił się jednak zbytnio od pierwszej generacji. W dalszym ciągu zachował klasyczne dla tego modelu kontury oraz przedni napęd. Zmiana zaszła jednak w skrzyni biegów – nie zrezygnowano z automatycznej wersji, a wręcz dodano do niej kolejny bieg. O ile Honda Civic I posiadała automatyczną skrzynię dwubiegową, o tyle druga wersja – trzybiegową. Nowy członek rodziny Civic okazał się być również znacznie cięższy od poprzednika, co, wbrew pozorom, właściwie nie wpłynęło na jego wygląd.

Trzecia generacja Hondy Civic

Prezentacja trzeciej generacji Hondy Civic nastąpiła jeszcze szybciej. Oto w roku 1983 powstała zupełnie nowa wersja kultowego samochodu, odsłaniając tym samym zupełnie nowy look. Pojazd zaprojektowano z następującymi typami nadwozia:

  • 3-drzwiowy hatchback
  • 4-drzwiowy sedan
  • 5-drzwiowe kombi

Dodano także kolejny bieg do automatycznej skrzyni – Honda Civic III mogła poszczycić się już czterema biegami, a więc dwoma więcej, niż pierwowzór. W roku 1984 samochód zdobył nagrodę Car Design Award 1984, co jedynie podkreśliło niewątpliwy prestiż związany z nowoczesnym wyglądem samochodu.

Honda Civic IV – Frankfurt, 1987

Czwarta odsłona Hondy Civic została zaprezentowana w roku 1987 we Frankfurcie podczas eventu Frankfurt Motor Show. Trzeba przyznać, że nowy design samochodu naprawdę robił wrażenie. Można powiedzieć, że ten samochód stanowił wtedy definicję nowoczesności. Zgrabne, prostokątne reflektory, bogate, jak na tamte lata, wnętrze i odnowione kontury stały się prawdziwym hitem. Nikt nie spodziewał się, co nadejdzie za moment! Jeszcze w tym samym roku przedstawiono sportową odmianę Hondy Civic IV – Si. Pojazd zdobył prestiżową nagrodę „Złota Kierownica” i stał się wzorem do naśladowania dla innych marek.

Szalone lata 90. – Piąta generacja

Za sprawą projektanta Hirata Kohichi w roku 1991 została zaprezentowana piąta wersja Hondy Civic. Kilka miesięcy później przedstawiono także jej sportową odmianę Si, zaś zaledwie rok później na świat przyszła wersja CR-X del Sol. W najnowszej wersji Hondy postawiono przede wszystkim na bezpieczeństwo – pojazd posiadał system ABS oraz poduszki powietrzne. Choć dziś wydaje nam się to być normą, należy pamiętać, że mówimy o latach dziewięćdziesiątych.

Honda Civic obecnie

Dziś mamy do czynienia już z dziesiątą generacją Hondy Civic. Pojazd po raz pierwszy został zaprezentowany w roku 2015 (jeszcze przed premierą) na Los Angeles Auto Show. Oficjalna prezentacja nastąpiła jednak 2 lata później – w roku 2017 (Honda: https://honda.jkk.com.pl/pl/samochody.html) Na tle poprzedników samochód wyróżnił się wyjątkowo smukłą sylwetką. Jednak to nie aspekty fizyczne zwróciły uwagę miłośników motoryzacji – Honda Civic X pierwszy raz od początku istnienia przyjęła identyczną formę na wszystkich rynkach świata. Do tej pory wersje samochodu rozbijane były na europejską i amerykańską.

Honda Civic X – Dla kogo?

Nie ulega wątpliwości, ze dziesiąta generacja Hondy Civic to absolutny pokaz nowoczesnej motoryzacji. To samochód dla miłośników innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz wizualnych. Honda Civic X przyciąga bowiem wzrok poprzez swój modny design, jednak przy późniejszym poznaniu jedynie zyskuje – wszystko za sprawą funkcjonalnych narzędzi, które okazały się być komfortowymi niezbędnikami kierowców.